Je hebt ze waarschijnlijk al eens gezien, de opvallende POC-helmen. Sinds 2015 rijden de Vasa gidsen met deze knaloranje helmen. Dat valt lekker op, zodat de deelnemers snel zien waar de gids rijdt. De kleur is leuk, maar het belangrijkste is natuurlijk dat wat de helm doet: bescherming bieden bij een onverhoopte val. In dit artikel leggen we je uit hoe een POC helm je beter beschermt dan andere helmen.
Schijnveiligheid
Laten we helder zijn: met helm is altijd beter dan zonder. Maar doet jouw helm wel wat je er van verwacht? De meeste helmen worden getest bij een snelheid van 15km/uur en als deze dan beschermt, wordt de helm goedgekeurd. De meeste ongevallen gebeuren echter bij een hogere snelheid en wat gebeurt er dan? Je ziet vaak dat de helm dan compleet scheurt of indeukt. Wat je niet ziet, maar wat wel gebeurd, is dat de impact van de val weinig afgeremd wordt zodat het hoofd (en nek) nog steeds een enorme klap moet opvangen.
Het Zweedse merk POC besteedt veel aandacht aan het beschermende vermogen van de helmen. Het design van de helm is niet alleen opvallend maar ook functioneel. Verder heeft POC een Aramid Bridge ontwikkeld en zijn sommige helmen uitgevoerd met een MIPS (Multi Impact Protective System). Bovendien worden de POC helmen getest bij 50km/uur. Natuurlijk wordt er harder gereden, maar het komt dichterbij de realiteit dan de 15km/uur test bij een standaard helm.
Functioneel design
De POC helmen hebben een opvallend design wat afwijkt van veel andere merken. Dat is grappig maar vooral ook functioneel. De afgeronde achterkant zorgt ervoor dat je bij een val makkelijk kan meerollen. Na uitgebreid testen is gebleken dat dit een stuk scheelt in de klap voor nek en hoofd. Dit concept heeft POC een stap verder ontwikkeld met het MIPS systeem.
Aramid Bridge
Aramide is een zeer sterke vezel, lichtgewicht en duurzaam. Deze vezel is op strategische plekken verwerkt in, onder andere, de Trabec helmen. Dit zorgt voor extra bescherming bij een val op scherpe stenen.
MIPS (Multi-directional Impact Protective system)
De MIPS (Multi-directional Impact Protection System) variant biedt de beste bescherming. De buitenkant kan een klein beetje roteren ten opzichte van de binnenzijde van de helm, hierdoor is de impact bij een val op het hoofd stukken kleiner.
Aerodynamica en comfort
De Octal Raceday is een veilige en heerlijk lichte comfortabele helm die maar 190 gram weegt (maat S).
De helm biedt extra protectie bij de slapen en aan de achterkant van het hoofd. De EPS liner is op strategische plekken dikker. De vorm zorgt, naast de veiligheid, ook voor een goede aerodynamica en verkoeling. De ventilatie-sleuven zijn zo geplaatst dat ze de luchtstroom optimaliseren (aerodynamisch) en bieden uitstekende verkoeling.
De goede pasvorm en het gemakkelijk verstelbare binnenwerk zorgen naast comfort ook voor veiligheid. De padding is uitgevoerd met Coolbest materiaal dat een temperatuurregulerende werking heeft.
Nog een handige feature is dat je je bril in de gleuven kan steken. De helm is geschikt voor op de racefiets en mountainbike dus breed inzetbaar op de TransAlps en Giro reizen.
De Octal Raceday is in verschillende kleuren verkrijgbaar. Neutrale kleuren zijn Hydrogen White en Nickel Blue (bijna zwart). Als je iets meer wilt opvallen kies je voor Garminium Blue (Garmin Team helm), Granate Red, Fluorescent Pink, of voor de teamkleuren van het Cannondale team, Cannon Green.
Bescherming en ventilatie
De POC Trabec weegt 340 gram en is dus wat zwaarder dan de Octal Raceday. Maar deze helm is dan ook gemaakt om op uitdagend mtb-terrein zijn werk te doen.
De Trabec biedt je meer bescherming en is de beste keuze om onbezorgd de (stenige) trails af te rausen. De helm biedt voldoende ventilatie en comfort om lekker mee omhoog te rijden. Super dus voor een Panorama Transalp of Enduro-reis.
De Trabec is verkrijgbaar in drie varianten: de Trabec Race, Trabec en Trabec MIPS. De Trabec Race en de gewone Trabec verschillen uiterlijk niet veel van elkaar. De race versie heeft meer carbonvezels in de shell verwerkt en biedt daarom betere bescherming tegen puntige impact van bijvoorbeeld scherpe stenen.
De MIPS (Multi-directional Impact Protection System) variant biedt de beste bescherming. De buitenkant kan een beetje roteren ten opzichte van de binnenzijde van de helm, hierdoor is de impact bij een val op het hoofd stukken kleiner.
De Trabec is verkrijgbaar in allerlei hippe kleuren, behalve oranje.
> Bekijk hier de POC-helmen <
Waarom geen oranje in de shop?
Zeg nou zelf, wie wil er in het oranje rijden? Geintje natuurlijk, maar wij vinden het niet zo handig als er nog veel meer oranje helmen in de groep rondrijden. Dan is de gids niet meer in één oogopslag te herkennen. Daarom bieden we alle andere kleuren waaronder de meest verkochte witte en zwart/blauwe helmen.